sobota 10. ledna 2015

Proč spoléhat více na plachty než na motor


Pár příkladů z praxe, z jezerního i námořního jachtingu.

Příklad č. 1

Do polského přístavu Swinoujscie v Baltickém moři, vplouvá velká dvoustěžňová plachetnice. Její motor má co dělat aby udržel plachetnici v dobrém kurzu. Fouká silný severozápadní vítr a vlny, jejichž výška je ještě  umocněna proudem řeky, se tříští o ochranný vlnolam. Plachetnice je na úrovni prvního vlnolamu a její motor znenadání utichá. Plachty jsou dobře sbalené a uvázané k ráhnům. Posádka nemá čas postavit ani jednu ze tří plachet. Vlny a vítr ženou neovladatelný dvoustěžník na velké betonové bloky. Plachetnice přežívá jen díky jejímu pevnému trupu z poctivé oceli....


Příklad č. 2

Opět ve Swinoujscie – posádka malé jachty s přívěsným motorem otáčí loď před vjezdem do přístavu proti větru a stahuje hlavní plachtu. Startuje motor, roluje kosatku a pokračuje do přístavu. Západní vítr není silný, vlny nejsou příliš vysoké, ale přesto stačí  k tomu, aby se vrtule přívěsného motoru dostávala na okamžik z vody.  Motor se roztočí do vysokých otáček a vzápětí je utlumen při vpadnutí lodního šroubu zpět do vody. Ještě několikrát motor zasténá a stříhá se pojistný klínek. Kletby kapitána jsou slyšet na obou vlnolamech. Motor je rázem nefunkční a plachetnice splouvá na vlnolam.  Naštěstí má rolfok, stačí jedno zatáhnutí za otěž kosatky a loď pokračuje v plavbě do Severní mariny....

Příklad č. 3

Do třetice Swinoujscie – připlouvá opět dvoustěžník, vplouvá pod plnými plachtami mezi ochranné vlnolamy a v klidu pod plachtami překonává nepříjemné vlny na rozhraní moře a proudu řeky. Pluje pod plachtami dál až do závětří stromů. Pak startuje motor, balí plachty bez problémů dojíždí do mariny.

Příklad č. 4

Přehrada Slezská Harta. Na kotviště, mezi stojící lodě na bójkách, vplouvá plachetnice. Je nová, majitel s jachtingem začíná. Plachty uklizené a pluje pouze pod elektromotorem. Míjí stojící plachetnice, zajíždí k molu u břehu. Kapitán se loučí s posádkou a sám odplouvá na motor ke své bóji. Zvedá se vítr a plachetnice se slabým elektromotorem a téměř vybitým akumulátorem končí pár metrů proti větru od bóje. Silný větrný poryv otáčí příď po větru a plachetnice se rozjíždí. Všude okolo jsou zakotvené plachetnice. Plachty sbalené, motor nefunkční a vítr sílí. Kapitán se rozhoduje rychle, rozepíná perzenik hlavní plachty a bere za výtah plachty. Plachta šplhá na stěžeň, ale loď je po větru a první spíra se zasekává pod Lazy Jack a plachetnice se rozjíždí ještě rychleji mezi ostatní zakotvené plachetnice. Jachtař začátečník a velká kajutová plachetnice. Míjí těsně ostatní lodě a vítr ho žene na břeh plný velkých kamenů. Hlavní plachta jde dolů a na kosatku  nemá čas, háže špatně připravené lano šlapadlu plném turistů, které si všimlo problémů a přispěchalo na pomoc. Lano padá zamotané do vody, na druhý pokus už šlapadlo táhne plachetnici zádí proti větru na bóji. Nemá však moc šancí proti silnému větru, ale dává dostatek času ostatním jachtařům, aby skočili do člunku a pomohli začínajícímu kolegovi.
Vyrolovat kosatku, rozjet loď a vytočit ji proti větru. Hlavní plachta letí na stěžeň, odpadnout, nabrat rychlost a dokřižovat k bóji.....



Příklad č. 5

Přístav Sasnitz – Baltické moře, Německo
Blíží se bouře, vítr zesiluje a začíná svištět v lanoví vyvázaných plachetnic. Poryvy už dosahují pomalu k hodnotám okolo 40 uzlů. Na obzoru se objevuje spousta plachet...baltická regata lodí Hanse se přijíždí ukrýt před nastávající bouří. První plachetnice dojíždí na úroveň vjezdu do přístavu. Všichni mají poctivě zrefováno. Zkušené posádky vplouvají pod plachtami do přístavu. Je to výhodnější, než na vlnách otáčet loď před přístavem proti větru, startovat motor a sundavat plachty a nechat se zalévat vlnami. Je to nádherný pohled, jak zkušená posádka vletí z rozvlněného moře pod plachtami za ochranný vlnolam. Vyostří plachetnici proti větru, motor předem nastartovaný a klapající na volnoběh, jakmile je příď proti větru, posádka roluje kosatku a sundavá hlavní plachtu. Kapitán drží loď na místě mírným přidáním otáček na motoru...vše nachystáno, plachetnice vplouvá na místo a posádka vyvazuje plachetnici k nábřeží. Všech 40 plachetnic regaty vplouvá takto do přístavu...v jejich podání je vše rychlé, efektivní, bezpečné a velmi elegantní.



"Co tím chtěl básník říci?"

To, že je velmi důležitá znalost a umění manévrů pouze pod plachtami. A samozřejmě jejich cvičení, neustálé opakování a sbírání nových zkušeností. Překonat lenost a tam kde je to možné používat pouze plachty i když je k dispozici motor. Nebo ještě lépe, plout tam, kde je plavba s motory zakázána. Např. přehrada Slezská Harta

Jsem typický "hadrář" a plachtám dávám přednost, ale motory nezatracuji.
Mít spolehlivý motor je v dnešní době na plachetnicích téměř nutností. Při manévrování v přeplněných přístavech, při plavbách v kanálech a zdymadlech. Je dobrý v úzkých plavebních drahách. Umožňuje plachetnici plout tam, kde by si to druhá plachetnice bez motoru nemohla dovolit. Při naplánované dovolené a plavbě pomůže včas doplout do maríny, dobíjí akumulátory... Dobré motory mají spoustu výhod ale i ten nejlepší motor může selhat a zrovna v ten moment, kdy je ho nejvíce potřeba. Pak nastává problém. 


  

2 komentáře:

  1. Chorvatsko, rok 2016, podzim, přeplouvání od Brače k Makarské. předoboční vítr, plavba na plné plachty k pobřeží asi 2 km od vjezdu do Makarské. Blížíme se ke břehu,posádka stahuje plachty, startujeme motor - a nic. Startér točí, ale motor nechytá. Opět - a opět nic. Nervozita stoupá, ke břehu snad 150, 200 m - a motor nejde.
    Posádka méně zkušená, tak jsem (něco jako dozor) prostě vzal kormidlo, otočil loď na moře, nechal vytáhnout plachty a šel řešit problém. V nádrži asi 40%, po vyplutí z přístavu Sumartin kapitán nechal vytáhnout plachty a ve slušném bočním náklonu si to namířil na Makarskou, ale motor vypnul až po pár minutách na moje upozornění. Došlo mi tedy, že je asi zavzdušněný přívod, tak jsem prohlédl motor, našel ruční pumpu a dopumpoval palivo. Poté motor napoprvé naskočil a mohli jsme stáhnout plachty a dojet k pumpě v Makarské.
    Vysvětlil jsem jim, že pokud fouká vítr a stane se něco s motorem, loď bez pohonu má pár minut, než ji to dovane ke břehu a je problém. Pokud vytáhnu plachty a otočím na moře, mám hodiny na řešení problému.
    Pavel.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj, dobře vyřešená situace :-) Spousta lidí by zazmatkovala.
      S pozdravem
      Tomáš

      Vymazat